söndag, september 19, 2010

Amerikakofta

Min bästa kompis från gymnasiet har, precis som större delen av min bekantskapskrets, fått barn. Hon flyttade i väg till Amerika för många år sedan och vår kontakt har inte varit alltför intensiv. Men ändå, för gamla tiders skull tänkte jag uppvakta med en kofta. Efter att ha börjat på en annan modell och ångrat mig, jobbar jag nu med mykeste myke jakke 2 från Myk start. Det alpacka/silke garn som används i boken fanns inte i min närmsta garnbutik här i Norrköping (de har massor med garn, men ändå känns det alltid som att de inte har något...) utan istället köpte jag drops baby merino. Färgurvalet var inte alltför inspirerande och jag hoppas att det beigebruna garnet faller dem på läppen. Har bestämt mig för att kalla färgen "sofistikerad". Men eftersom de befinner sig på andra sidan Atlanten så behöver de ju aldrig känna sig pressade att använda plagget – jag kommer ju inte se vilket.

Jag gjorde "systervarianten" mykeste myke jakke för något år sedan, och använde samma babymerino garn då (tror jag) och när jag nu kollar på inlägget om det inser jag två avskräckande saker: det gick åt mycket mer garn än det står i beskrivningen, och det var massa strul med ärmarna. Säkert gäller det samma nu, det står 100 g i beskrivningen jag köpte 150 men det räckte inte förra gången och gör det säkert inte nu heller. Har kollat på ravelry där flera av de som gjort det här mönstret noterat just detta: det går åt mer garn, och ärmarna är konstiga. Hmm, det är nu det hade varit smart att skriva upp de modifieringar jag gjorde förra gången...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar