lördag, december 18, 2010

Lapplandsmössa

En av mina ryska kompisar frågade mig tidigare i höstas om man kan köpa "lapplandsmössor" i Sverige. Jag förstod först inte vad han menade, men det visade sig att det var stickade mössor med öronlappar. Eftersom han hjälpt mig en hel del med avhandlings- och visumrelaterade bekymmer, lovade jag att sticka honom en sådan. Jag har blivit strängt instruerad om att använda "manliga" färger, så jag beslutade mig för vitt, grönt och svart. Garnet är Marks & Kattens eco ull, en favorit. Något bra mönster kunde jag dock inte hitta, så jag försöker hitta på hur man kan tänkas göra. Hittills har jag stickat två öronlappsförslag. En med en dödskalle (det är just hanteringen av mänskliga kvarlevor som fört oss samman, så det känns passande på något sätt...) och en med något mer blomliknande. Båda har 25 maskor, men på dödskallevarianten började jag med sju och ökade en i var kant på rätsidan upp till 25, och på den andra började jag med 9. Nu gäller det att bestämma vilken variant jag ska köra på...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar