torsdag, maj 24, 2007

Äntligen!

Så var bladsjalen färdig, och nu har det nästan hunnit bli sommar och helt fel årstid för alpackasjalar. Men värme brukar ju vara övergående i det här landet så den ska nog komma till användning någon gång. Betydligt mindre än mönstret den är baserad på (men den sjalen var å andra sidan absurt stor). Jag orkade inte virka så mycket kant som det skulle vara heller. Den är baserad på ett mönster i Lena Blidells Sköna sjalar, men jag har bytt garn till Tynn alpakka från du store alpakka färg 107 och stickor till nr. 3,5. Bladmönstret är väldigt snyggt tycker jag. Det ska jag nog försöka använda i något annat projekt någon gång. Jag hade hunnit bli ordentligt trött på sjalen men är i alla fall nöjd med slutresultatet: en ganska liten och smidig sjal som kan dubblera som halsduk och lite extra värme i kalla rum. Nu ska jag ta tag i något projekt med kortare varv.

2 kommentarer:

  1. Dette sjalet hadde jeg aldri gjettet at du har gjort selv, når jeg så det i helga syntes jeg bare det var innmari fint! Veldig inspirerende! Skanne oppskrift?

    SvaraRadera
  2. Tack, tack! Tyvärr är boken återlämnad till biblioteket så scanna blir svårt... Men jag kan skriva rent hur jag gjorde vid tillfälle. Enligt orginalmönstret är sjalen gigantisk stor och det är gulpaljetter ditsydda på varje bladmönster. Två saker som jag inte riktigt orkade genomföra.

    SvaraRadera