lördag, november 10, 2007

Mössa!

Det är börjar bli mössäsong, och jag har har rätt länge tänkt att jag skulle vilja ha en mössa som inte är supervarm utan som man kan ha ruggiga höstdagar när det är sådär runt noll. Jag har också länge tyckt att beskrivningen på lace cap är väldigt fin (fast tjejen som är model ser mongo ut på bilden) men en bommulsmössa kändes ändå lite väl ovärmande så jag bestämde mig för att försöka sticka den i alpackagarn istället. Använde drops alpaca färg 506, det gick åt ca en halv härva. Jag har följt mönstret exakt förutom garneet då. Spetsmönstret syns betydligt bättre på orginalbeskrivningen, men det är ganska mycket hål. Den blev väldigt strechig, passar bra men skulle lätt gå att få på ett större huvud än mitt.

Men för första gången har jag faktiskt förstått vad folk som inte gillar strumpstickor klagar på. Har tappat massor med maskor (undrar om stickorna helt enkelt var lite kortare än vanligt) och tunna stickor och tunt garn betyder pilligt pilligt. Skulle jag göra om det skulle jag minstka antalet maskor och ta ett lite tjockare garn (och stickor!).

Så när jag gått och frusit om huvudet i flera morgnar, och stickat som en tok på kvällarna för att bli färdig, är det naturligtvis 10 grader och alldeles för varmt för mössa morgonen när jag väl blir det. I dag är det dock minusgrader och snö så nu är jag nöjd... och har satt igång med ett par matchande fingervantar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar