måndag, januari 07, 2008

Nyårsåtervinning

Halsduken på bilden är (var) min systers. Den är nästan 3 meter lång, 52 maskor bred, och har 15 fält i omväxlande rött, grått och grönt. Det är lovikkagarn, 100% ull, tjockt och ganska sticksigt. Jag gissar att varje fält består av en härva a 100g. I så fall är den sammanlagda vikten 1,5 kg. Jag ska kontrollväga.

Det är mamma som har stickat den. Det var hösten 2002 och lillasyster hade fått för sig att gigantiska halsdukar var värsta grejen. Hon hade precis flyttat till Münster och jag minns hur mamma satt på vandrarhemsrummet och stickade färdigt när vi var nere och hälsade på för första gången allahelgonahelgen 2002. Syrran, som nästan försvann under alla varven halsduk, var jättenöjd. Tills hon upptäckte att det sällan är tillräckligt kallt i Tyskland för 1,5 kg ull runt halsen. Men att det däremot ofta är fuktigt, och i sådan väderlek suger ull åt sig vatten och 1,5 kg blir snabbt det dubbla. Så halsduken hamnade i låda i Mullsjö och har inte använts på många år.

"Du kan väl repa upp den och använda garnet till något annat" tyckte mamma, syrran gav mig lov och nu är hälften av fälten förvandlade till nystan. Fast det bar lite emot, för det måste tagit mamma hur lång tid som helst att sticka den. Men det kommer bli många par lovikkavantar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar