lördag, april 07, 2007

Handledsvärmare

Jag har aldrig råd att köpa så flashiga garner som det ska vara i de flesta beskrivningarna. Som tur är har jag en stor låda med restgarner som man kan använda när kassan är tom. Här har jag använt ett ullgarn (nix, minns inte fabrikat) som blev över från en retromössa med renar som var ett julklappsprojekt.

Beskrivningen är hämtad från senaste numret av mitt favvoonlinemag Knitty. Jag har gjort om det lite såklart. I tillägg till att byta garn (som jag förövrigt stickar dubbelt eftersom det är ganska tunnt), har jag kortat ner det lite och har kortare avstånd mellan flätvarven. 16 fram till första, 8 mellan ett och två, 8 mellan två och tre, 20 fram till tummel, och 16 fram till avslutningen. Tummen fick vara de 9 varv som beskrivningen anger. Lite förvånande så är det den större storleken med 44 maskor som jag gick efter (förmodligen är mitt garn mycket mindre elastiskt än det i orginalbeskrivningen), för jag har smala handleder och brukar behöva minska handledsvärmare till omfånget.

Det trilskades som tusan till en början och jag fick börja om och repa upp fyra gången. Tillslut har jag nu fått vänsterhanden färdig. Nu är det bara att hålla tummarna och hoppas att garnet räcker till högerhanden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar