fredag, april 20, 2007

Valkvarning

Har lyckas slutföra ett av de två långdragna projekt jag hållit på med. Lånade Erika Knights Enkel virkning på biblioteket och blev inspirerade av de beskrivningar hon hade på sådant som inte var gjort av garn. Så jag bestämde mig för att pröva att göra en korg i paketsnöre. Paketsnöre (2 nystan från Åhlens, 30 spänn styck) inhandlades och jag satte igång. Efter ungefär ett varv fick jag så ont i händerna av att virka med det hårda snöret att jag inte kunde fortsätta. Har virkat ett varv om dan eller nåt, så det har tagit sin lilla tid. Häromkvällen gav jag mig den på att korgeländet skulle bli färdigt. Med valkar och värkande händer som konsekvens, men färdigt blev det!

Korgen är gjord av fem lösa bitar som sys ihop och sen virkar man ett varv längs överkanten för att jämna ut skarvar och få bättre stadga. När jag skulle sy ihop märkte jag att jag inte kan räkna, så ena kortsidan var mycket större än den andra. Därav bucklan som man kan se i bortre hörnet. Använde virknål 5 men skulle kanske haft en mindre för stadigare korg (och ännu tyngre virkning...). Jobbigt, tråkigt och resultatet blev inte ens särskilt snyggt. Ett projekt jag o-rekommenderar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar